Hur gör man inkörning av nyrenoverad motor?
Jag ställde frågan i gruppen Husqvarna Flinta på FB och fick svar av olika personer
- Tomas: Lite extra olja i bensinen
Kör lugnt och aldrig segdra
Hellre varv än att sega
- Michael: Ge allt som finns direkt för bästa effekt
- Peter: Full gas
- Erik: Vi har haft lite extra olja i soppan (ca 3% istället för 2) startat upp på tomgång i 7-10 min. Stoppat och låtit svalna i 7-10 min, tomgång i 5 minuter. Lugn körning i 5 min och sedan full fart. Rätt eller fel har vi ingen aning om men det har funkat för oss.
- Andreas: Det här är som att prata politik. Du får sålla å välja vad du tror på helt enkelt.
- Anders: Sunt förnuft, en extra % olja i bensinen
- Fredrik: Kör lungt dom första 5km, med 3% blandning, brukar va lagom :)
Kör lugnt och aldrig segdra
Hellre varv än att sega
Så mitt eget bidrag till debatten
En berättelse från 1965
Min brorsa köpte en ny Crescent 1175 med Flintamotor och hans kompis köpte samtidigt en ny Puch Florida. De bestämde sej att köra in dem noga, enligt intruktionsboken. Crescent instruktion för inkörning hittade jag idag på nätet:
Inkörning
Varje ny motor behöver en viss tid på sig att slita in de rörliga delarna mot varandra. Det är därför viktigt att under de första 50 milen inte belasta motorn onödigt hårt, d.v.s. Växla ned i backar och tungt väglag. En variation av hastighet och belastning är gynnsamt för lager och kolvringar. Kör därför inte med fullgas annat än under korta perioder under inkörningstiden. Vid körning i nedförsbackar stryp aldrig gasen helt, motorn får då för dålig smörjning.
Det fanns två otrimmade mopeder som gick fortare än alla andra i samhället -
Det var dessa två mopeder.
Ytterligare åtgärder jag väljer
- inkörning i 50 mil
- oljeblandningen i bensinen ökas till 4%
- större munstycke (Encarwi 48) så att motorn får fetare blandning
- byter olja efter inkörningsperioden
Kommentarer