Jag har idag kört motorn i bänk 40 minuter för att se hur temperaturerna ser ut. Var 5-e minut har jag mätt temperaturen på 7 mätpunkter.
Flintamotor i en Skoterett blir utsatt för mycket värme. Den sitter väldigt inbyggd och om man inte har den nyare varianten av fläkt, s k ökenfläkt, så får motorn dålig kylning. Förutom onödigt slitage så medför väldigt varierande temperatur på förgasaren ojämn gång och kanske också motorstopp pga ånglås. Främre delen av förgasaren kommer upp i över 50° efter 10 minuters körning, detta trots skyddsplåt framför förgasaren och Insugspackning A-klass.
Så här ser resultatet av temperaturmätningarna ut
Över 50° på förgasarens insugningsrör är inte OK. Jag märkte att 85° luft blåser på förgasaren hela tiden.
Har konstruerat en extra skyddsplåt för förgasaren så den varma luften inte värmer förgasaren.
Då var det dags att göra temperaturtest igen, men bara förgasartemperatur
20° lägre temp på insuget - bättre än jag förväntat mej
En annan sak jag såg är att kåpan över cylindern VIBRERAR
mycket när man kör motorn på full gas
Det är inte så konstigt för kåpan är bara skruvad på vänstra sidan. Vi får göra nåt åt det också, tillverkar ett fäste för högra sidan av kåpan.

Tänker du göra samma lösningar så kan du höra av dej med mailadress så skickar jag PDF med mallar till plåtarna, det spar du någon timmes arbete på
Kommentarer
Du får gärna skicka ritningarna till mig.
Mvh Erik
erik.eriksson@atlascopco.com